تاثیرات سفر بر سلامتی انسان
فرهنگ نامهها از«سفر» تعریفهاى مشابهى ارائه دادهاند. در فرهنگ معین آمده است: سفر، در لغت به معناى بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است، نیز به معناى قطع مسافت و راهى كه از مكانى به مكان دور طى مىكند، آمده است. فرهنگهاى عربى سفر را "كشف حجاب و كنار زدن پرده" معنا كردهاند، حجابهایى كه معمولاَ از جنس اعیان و اشیاى خارجى است. راغب اصفهانى مى نویسد: «سفر العمامة عن الرأس، و الخمار عن الوجه» یعنى عمامه را از سر، و نقاب را از صورت، كنار زد.
البته "سِفر" (به كسر سین) به معناى كتاب آمده كه جمع آن اسفار است. از تعریف هاى لغوى و فرهنگ نامهاى كه بگذریم، آنچه ما را به مقصود نزدیك تر مىكند، ماهیت سفر در منظر عالمان اخلاق و تربیت است. مرحوم فیض كاشانى كه از بزرگترین دانشمندان شیعى و آگاهانعلم اخلاق است در اثر مهم خود المحجة البیضاء، سفر را اینگونه مى ستاید:
از رهگذر سفر، آدمى از آنچه مىهراسد، رهایى مىیابد و به آنچه میل دارد، نایل مىشود.
آداب غذا خوردن
رهنمودهای اسلام در مورد خوردن تنها سلامت جسم را تضمین نمی کند بلکه تضمین کننده سلامت هم جسم و هم جان است .
از آنجا که عقل و علم ،برهمه رازهای آفرینش احاطه ندارند ،چه بسا حکمت برخی از رهنمودهای اسلام برای دانش امروز ،مجهول باشد ولی بی تردید این به معنای بی دلیل بودن آن رهنمودها نیست ،چنان که فلسفه شماری از احکام اسلام ،در گذشته مجهول بود و امروزه علم به راز آنها پی برده است .
بگوئیم امرداد نه مرداد
مرداد از نظر لغوی و معناشناسی در اصل امرداد می باشد. امرداد به معنای نامیرایی و جاودانگی است. و مانند بسیاری از کلمات دیگر عوض شده است. براي نمونه واژه «زمین» در اصل «زمی» بوده اما چون كموبيش همرا با «آسمان» که آخرش «ن» دارد، به کار میرفته در قیاس با این واژه یک «ن» به پايانش افزوده شده و شده «زمین». اما این نون در ریشهاش وجود و معنا ندارد. همانگونه برای واژه اَمِرداد نیز چنین رخ داده؛ زیرا در کنار واژهي خورداد قرار گرفته و این همجواری موجب همسانی در تلفظ و تسهیل آن و تخفیف به مرداد شده است. واژه «امرداد»(اَمِرِتات - Ameretat)، سه بخش دارد: 1- پیشوند اَ (a) که سر هر واژهای بیاید، معنی آن را متضاد میکند. 2- ریشهي اوستایی مَر (mar) به معنی مرگ و مردن 3- پسوند تات (tat). همنشینی آنها را پیشتر باید در اسطورههای ایرانی جستجو کرد.
امردادِ امشاسپند، پاسدار رُستنيهاست. او میکوشد تا گیاهان پژمرده نشوند. در استوره آفرینش، زمانی که اهریمن به آفرینش نخستین در جهان حملهور شد، امرداد از جوهره وجودی گیاهان پاسداري کرد؛ به اینگونه که گیاهِ خشکشده و آسیبدیده از سوی اهریمن را برمیگیرد، میساید و با یاری ایزد باران در جهان پراکنده میکند تا رستنیهای گوناگون در همه جهان سر از خاک بیرون بیاورند.
.: Weblog Themes By Pichak :.